Polecanie się opłaca, czyli nowoczesne metody rekrutacji w korporacjach

Rekrutacja z biegiem lat stała się wyzwaniem dla specjalistów zajmujących się pozyskiwaniem talentów. Wpływa na to utrzymująca się od kilku lat niska stopa bezrobocia oraz zmiana podejścia po profilu poszukiwanego kandydata. Oprócz twardych umiejętności, poszukiwane są też miękkie –
chociażby inteligencja emocjonalna, proaktywność, czy kreatywność. Znaczenie ma również dopasowanie do kultury organizacyjnej oraz zespołu, co przekłada się na efektywność oraz późniejsze zadowolenie pracowników z pracy. Znalezienie dopasowanego kandydata to nie lada wyzwanie. Takie trendy wymusiły na rekruterach stosowanie zróżnicowanych i kreatywnych metod docierania do potencjalnych pracowników. Klasyczne metody są coraz bardziej wypierane przez nowatorskie – event recruiting,
gamification oraz viral recruiting. Rekrutacja podąża również w kierunku re-recruitingu, czyli odnawiania i podtrzymywania relacji z byłymi pracownikami. Dzięki temu istnieje możliwość rozszerzania sieci kontaktów i nawiązywania relacji biznesowych z osobami, które w pewnym stopniu są powiązane z
organizacją. Na popularności zyskuje również networking, który wspiera działanie biznesu i jest podstawą do omawianego przeze mnie zagadnienia, czyli systemu poleceń w organizacjach.

Trójstronna korzyść

Jeszcze nie tak dawno, polecenia bywały kojarzone negatywnie. Stwierdzenie „praca po znajomości” do tej pory nie budzi pozytywnych odczuć. O wyborze danego kandydata miałyby świadczyć nie kompetencje, a jego koneksje. Później zauważono, że poleceni kandydaci osiągają lepsze wyniki i na dłużej wiążą się z pracodawcą. W tym momencie polecenia są jednym z najbardziej wiarygodnych źródeł pozyskiwania kandydatów, a dodatkowo łączą potrzeby kilku zainteresowanych. Wiele firm dąży do zwiększenia liczby aplikacji pochodzących właśnie z tego źródła. Świadczy to o dużej efektywności tego narzędzia. Kandydat aplikuje do zweryfikowanego miejsca pracy, pracodawca otrzymuje bezpośredni
kontakt do specjalisty, a pracownik polecający uzyskuje gratyfikację za skuteczną rekomendację. Pracownicy firmy stają się ambasadorami marki, którzy promują firmę jako odpowiednie miejsce pracy. Dodatkowo, poprzez polecanie firmy swoim znajomym, ukazują swoje zadowolenie i budują pozytywny wizerunek pracodawcy. Kandydaci zatrudnieni przez system poleceń zazwyczaj mają już ugruntowaną opinię o firmie, która jest ukształtowana na podstawie stanowiska ich znajomych. Zazwyczaj mają też
dużą wiedzę o firmie, atmosferze, czy procesie rekrutacyjnym. Mogą podjąć świadomą decyzję o zatrudnieniu posiadając informacje ze sprawdzonego źródła, robiąc bilans zalet i wad pracy w danej organizacji. Adaptacja do kultury organizacyjnej firmy kandydatów zatrudnionych przez system poleceń często przebiega znacznie szybciej, niż u kandydatów, którzy trafili za pośrednictwem innych kanałów rekrutacyjnych.

Polecanie się opłaca

Każde polecenie jest nagradzane zgodnie z zasadami programu dedykowanego dla firmy. Pracownik, który skutecznie zarekomendował osobę ze swojego networku, jest upoważniony do otrzymania dodatkowego benefitu, przyjmującego różną formę. Firmy oferują szeroki przekrój benefitów – od gadżetów, poprzez wycieczki, aż po bonusy finansowe. Organizacje oczywiście wymagają okresu gwarancyjnego, dlatego pracownicy, którzy polecili - otrzymują swoje przywileje zazwyczaj po pewnym czasie. Jedno jest pewne – jest to jedna z bardziej skutecznych metod rekrutacji, dlatego coraz więcej firm implementuje system poleceń. Polecanie po prostu się opłaca.

Error message here!

Ukryj Error message here!

Zapomniałeś hasła?

Zapomniałeś hasła? Podaj twój adres e-mail, a wyślemy Ci na niego informacje dotyczące resetowania hasła.

Error message here!

Wróć do logowania!

Close